Az iskolák közelgő újranyitásával minden szülő és gyermek visszatér a megszokott kerékvágásba. De lehet hogy ez is okozhat nehézséget?

Hamarosan mi, szülők kicsit fellélegezhetünk végre, mert nem kell többé egyszerre matek, irodalom, nyelv és tornatanároknak lennünk, nem kell a tananyagot bemagolni egy nappal korábban, hogy másnap meggyőzően elmagyarázzuk azt, amit mi már évekkel ezelőtt elfelejtettünk. A szülő ismét szülő lehet, a tanár pedig tanár.

A gyerekek pedig visszakapják az apukájukat, anyukájukat, mert nekik talán még furcsább és nehezebb volt, hogy minden nap egy időre ki kellett lépnünk ebből a természetes szerepből és több, (a mi családunkban inkább) kevesebb sikerrel átvedleni oktatóvá. Persze mindenki megtette amit lehetett, mert a legfontosabb mindannyiunknak, hogy gyermekeink sikeresek legyenek az iskolában és majd az életben.

Most, hogy helyrebillenni látszik a világ, a gyerekeknek is fel kell venni a korábbi ritmust, időben kell kelniük és feküdniük, hogy teljesíteni tudjanak az iskolában.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Manapság a kutatók gyakran hangsúlyozzák, hogy az alvás, a tanulás és a memória hármas egysége közötti kapcsolat meglehetősen összetett, de részletei még nem teljesen tisztázottak.

Az embereken és állatokon végzett kutatások hangsúlyozzák, hogy az alvás minősége és időtartama nagy hatással van a tanulásra és az emlékezetre. Két fő szempontból vizsgálják az alvás hatását a tanulásra. Először megvizsgálták az alvás mennyiségének hatásait az alanyokra. A tesztek során bebizonyosodott az, amit mindannyian megtapasztaltunk már a hétköznapokban. A kialvatlan ember nem képes optimálisan koncentrálni.

A második szempont az alvás minősége, vagyis hogy az alvás különböző fázisai hogyan erősítik az emlékezetet.

A tudósok azt állítják, hogy az alvás REM fázisa fontos szerepet játszik az újonnan megtanult információk megértésében és az információk rögzítésében. Ezért hangsúlyozzák, hogy nagyon fontos a tanulók számára, hogy minél több és jó minőségű alváshoz jussanak. A REM alvási szakaszban (mély alvás) alakulnak ki a hosszú távon is megmaradó, állandóbb információk.

Az alváshiány kérdése kissé félelmetesebb.

Mivel az álmatlanság és a pihenés hiánya miatt az idegsejtek túlterheltek, az információkoordináció nem működhet megfelelően. Vagyis alváshiányos időszakban információt veszítünk, az ilyen napok eseményeinek felidézése rendkívül nehéz. A megfigyelések szerint ilyenkor először az időzítési és a hangfelismerési képességünk csökken. Vagyis nehezebb felidézni később, hogy pontosan mi mikor történt és ki mit is mondott.

 

Ezeket az eredményeket és kutatásokat figyelembe véve az iskolás korú gyermekek egyénre szabott és jó alvási mintáinak kialakítása nagyon fontos annak érdekében, hogy sikeres és egészséges legyen és jól tudjon teljesíteni az iskolában.

Tehát fektessük ágyba gyermekeinket időben, engedjük el a “karanténos” lazaságot és élvezzük hogy újra “csak” szülők vagyunk, nem tanárok!